تداوم مقابله با حجاب اجباری

امام جمعه یاسوج: حجاب قانون خدا و قانون جمهوری اسلامی است

چالش‌ها بر سر حجاب اجباری ادامه دارد. حاکمیت از یک سو، توان مقابله با زنان مبارزی را که این روزها حجاب از سر برداشته‌اند، ندارد و ترجیح می‌دهد کمی آرام‌تر پیش برود تا فضای جامعه دوباره ملتهب نشود و از سوی دیگر، با روش‌هایی مانند پلمب واحدهای صنفی، سخنرانی‌ها، تهدید و طرح نیروی انتظامی برای معرفی بی‌حجابان به دستگاه قضایی تلاش می‌کند تا حدودی به مقابله با زنان بپردازد. مغازه‌ها، واحدهای تجاری، کتابفروشی‌ها، داروخانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های زیادی در طی دو ماه گذشته پلمب شده‌اند.

در آخرین مورد رکنا خبر داد که یک واحد رستوران در ونک به‌دلیل رعایت نکردن موازین اخلاقی و به دستور دادستان پلمب شده است. رسانه‌های داخل ایران اعلام کردند که این رستوران منتسب به امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، است. اما کمی بعدتر اعلام شد که رستوران به نام او بوده، اما رستوران را به شخص دیگری اجاره داده است.

رکنا در مورد پلمب این رستوران نوشت که «ماموران پلیس اماکن برای بررسی و سرکشی رستوران‌ها به یک رستوران معروف در میدان ونک رفتند. ماموران با حضور در محل مشاهده کردند مشتریان داخل رستوران به صورت مختلط و درحالیکه کشف حجاب کرده‌اند و در حال پایکوبی هستند که موضوع به کلانتری ۱۴۵ ونک گزارش شده و ماموران با حضور در این رستوران اقدام به دستگیری افراد مست کرده و با دستور مقام قضایی رستوران پلمب شد».

در پی اکران خصوصی قسمت آخر سریال «پوست شیر»، پانته‌آ بهرام بدون حجاب اجباری در این مراسم حاضر شد. حضور بدون‌ حجاب پانته‌آ بهرام در پردیس سینمایی لوتوس واقع در محله نازی‌آباد تهران،  به پلمب این پردیس سینمایی منجر شد. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز روز پنجشنبه گفت که «پس از حواشی ایجادشده» در برنامه اکران قسمت پایانی «پوست شیر»، مدیر سینما لوتوس برکنار شد.

اکنون روابط عمومی این پردیس سینمایی ضمن ابراز تاسف از این اتفاق خواهان رفع پلمب این مجموعه شد. در این بیانیه آمده است که «با توجه به علاقه مخاطبان منطقه نازی‌آباد به دیدن فیلم‌ها در پردیس سینمایی لوتوس و به احترام فرا رسیدن عید سعید فطر انتظار داریم سازمان سینمایی با ورود مجدد این سینما به چرخه اکران موافقت نماید تا مردم منطقه از دیدن فیلم در سینمای لوتوس محروم نمانند. همکاران عزیز ما در سینما می‌دانند که برای حفظ و رونق سینمای ایران الزام داریم به قوانین موجود کشور پایبند باشیم تا شاهد ادامه فعالیت و امکان همراهی مردم و سینماگران در آینده باشیم».

اما هم‌زمان ائمه جمعه شهرهای مختلف باز هم در مورد مسئله حجاب واکنش نشان دادند و ضمن اعلام احساس خطر خواهان برخورد با بی‌حجابی در شهرها شدند. علم‎‌‌الهدی، امام جمعه مشهد، به منتقدان طرح فراجا برای برخورد با بی‌حجابی تاخت و گفت: «برخی افراد که خود را حقوقدان می‌دانند، گفته‌اند طبق اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی تمام شهروندان در استفاده از حقوق اجتماعی مساوی‌اند و مجازات بی‌حجابان خلاف قانون اساسی است. کسانی که این حرف را می‌زنند، فقط حقوق خوانده‌اند و درک صحیحی از آن ندارند.»

امام جمعه مشهد کار زنانی را که در جامعه بدون حجاب ظاهر شوند، «ایستادگی در برابر شرف پیامبر» خواند و گفت: «دخترانی که با کشف حجاب احساس شجاعت می‌کنند، باید به این موضوع توجه داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه با دفاع از طرح فراجا اعلام کرد که افراد بی‌حجاب به‌دلیل زیر پا گذاشتن دین، از حقوق اجتماعی محروم نمی‌شوند، بلکه این جریمه‌ها به‌دلیل تخلف از قانون است. او نهایتا از این حرف خود نتیجه گرفت که جریمه بی‌حجابان هیچ تعارضی با قانون ندارد.

پیش از این، حقوقدانان بسیاری در مورد غیرقانونی بودن جریمه‌های مطرح‌شده از طرف فراجا برای مخالفان حجاب اجباری هشدار داده بودند. محمدرضا زمانی درمزاری، حقوقدان، در یادداشتی ضمن انتقاد به این طرح و نام بردن موارد غیرقانونی برخورد با بی‌حجابان نوشته بود که نه تنها فراجا مجاز به احضار شهروندان و توقیف خودروهای آنان نبوده، بلکه با فرض رعایت نکردن «حجاب شرعی» و «حجاب اجباری» اثبات بزه تنها در دادگاه کیفری صورت می‌گیرد. او در این یادداشت که در خبرآنلاین منتشر شده، آورده است: «بازداشت و دستگیری راننده یا سرنشین آن و توقیف خودروی اشخاص، برخلاف اظهارات آن مقام انتظامی مستلزم دستور صریح و قانونی مرجع قضایی با رعایت کلیه نظامات قانونی و حقوقی بوده و اساسا، نیروی انتظامی و فرمانده کل آن یا هر مقام مشابه نظامی و انتظامی مربوطه به عنوان یک ضابط دادگستری فاقد صلاحیت لازم شخصی و علی‌الراس در این رابطه است.»

نصیر حسینی، امام جمعه شهر یاسوج، نیز حجاب را قانون خدا نامید و مخالفان آن را کسانی خواند که روی موضوع شیطانی بی‌حجابی پافشاری می‌کنند. او ضمن اینکه حجاب را قانون خدا و جمهوری اسلامی خواند، گفت: «بی‌حجابی و ولنگاری موجب خواری و ذلت است دشمن پشت این ولنگاری است همه ما باید مراقب باشیم. دشمن می‌داند که در سایه حجاب و حیا انسان به خدا نزدیک شده و انسجام امت اسلامی حفظ می‌شود.»

از سوی دیگر، فاضل میبدی، از استادان حوزه، ضمن مخالفت با برخوردهای پلیس با مردم گفت: «من روشی که نیروی انتظامی اعلام کرده تا با دوربین رصد و دستگیر کند را قبول ندارم. طبق تجربه و تحقیقاتم هیچ نوع حکم اخلاقی و شرعی وجود ندارد که با زور و تهدید باوری را به مردم تلقین کنیم. اگر شما بخواهید با زور و تهدید یک حکم اخلاقی و شرعی را به مردم تحمیل کنید، تبدیل به نفاق می‌شود.»

موافقان و مخالفان حجاب اجباری در ایران تمامی توان خود را به میدان آورده‌اند تا سرنوشت مهم‌ترین سنگر جمهوری اسلامی مشخص شود. این روزها حجاب تبدیل به جبهه نبرد موافقان و مخالفان جمهوری اسلامی شده است و زنان در خیابان‌های ایران با از سر برداشتن حجاب به مهم‌ترین بخش از جامعه ایرانی تبدیل شده‌اند که سرنوشت جمهوری اسلامی را به خود گره زدند.